Food. Yoga. Wellness. När det medvetna valet blir det självklara

Som kostrådgivare, hälsocoach, yogalärare och föreläsare erbjuder jag flera tjänster för ditt välmående. 

Keep breathing, citat.

Natur

Tänk att något så självklart som sol, skog, berg, hav och syre kan ha så stor påverkan på vårt välmående.

Solens strålar – därför är det viktigt

Idag forskas det mer än någonsin på bl a d-vitaminets betydelse och man vet att brister påverkar oss mer än vad man tidigare trott. Solens strålar omvandlas till D-vitamin när den når vår hud. Vi kan få i oss lite från maten som t ex ägg och fet fisk, men är man vegan är det svårare. Det finns lite i berikad växtdryck och i en del svamp.

Det sägs idag att D-vitamin är avgörande för hälsan och att bl a cancer, diabetes, MS, depression och barnlöshet kan uppkomma som en följd av brist på D-vitamin.

Vad händer utan D-vitamin i kroppen

Immunförsvaret kan inte aktiveras utan D-vitamin, därför blir vi sjukare under vinterhalvåret och när vi kommer till februari är vi i stort sett helt uttömda därav ”vabbruari”. Sammanfattningsvis kan man säga att d-vitaminet har tre avgörande funktioner: reglering av immunförsvaret, reglering av cellväxten och reglering av hormonbalanser.

Så att gå ut en stund mitt på dagen är ett av mina absolut bästa tips. Se det som återhämtning och sitt en stund i solen. Eller som dagens motion och kombinera med en promenad i dagsjuset.

Inhale and exhale.

Syre – vikten av frisk luft

När vi andas in kommer syret via lungorna ut i blodet, som transporterar runt det till cellerna som är beroende av syre för näringsomsättning, reparation och återuppbyggnad. Friska celler trivs i en syrerik miljö och sjuka celler i en syrefattig mijö.

Styr ditt välmående med djupa andetag

När vi stressar eller inte alls funderar på hur vi andas är det vanligt att vi andas högt upp i bröstkorgen. Detta kan skapa ångest, huvudvärk och trötthet. Med fokuserad djupandning kan du alltså påverka ditt välmående avesvärt.

Ta fem minuter på morgonen och sitt eller ligg bekvämt, blunda, ta djupa andetag in och ut. Forsera inget men fördjupa hela tiden. Försök hitta lika långa andetag in som ut, genom näsan. Efter fem minuter släpper du fokus på andningen, öppnar ögonen och bara känner hur det känns i kroppen.

Vill du lära dig mer om detta? Läs mer under "Vad jag erbjuder" eller ring mig på 070-4616145!

Boka yogaklass Boka resa Boka onlinekurs