Food. Yoga. Wellness. När det medvetna valet blir det självklara

Som kostrådgivare, hälsocoach, yogalärare och föreläsare erbjuder jag flera tjänster för ditt välmående. 

Publicerad 2017-12-20

Skapa utrymme för återhämtning under julen.

Gör detta till din bästa och mest vilosamma jul!

Julefrid utlyses enligt tradition från Julaftons kväll och 20 dagar framåt, t.o.m Tjugonde knut som infaller den 13 januari. Och visst voGre det underbart om vi bara kunde ha den här tiden till att vila, reflektera, komplentera, umgås, vara ute i naturen, motionera, njuta och ha kul. Mycket av detta händer ju men i dagens samhälle blandas det upp med stress för att hinna med, allt man tänkte fixa under julen, Instagramma den perfekta julbilden, relationer som prövas, nöjda eller mindre nöjda barn, jobb som hägrar, mail som trillar in, mörker och avsaknad av snö som gör det svårt att ta sig ut osv….

Men det är här vi ska använda oss av vårt mindset, vår brainpower. Vår enorma styrka att med positiva tankar, bra planering och sunt förnuft skapa den jul vi önskar och faktiskt njuta av julefiden.

Några tips på hur du kan tänka:

  • Besluta med dig själv hur du vill att din jul ska vara och meddela sedan de berörda.
  • Är det så att du gör något som du inte brukar (tex reser iväg ensam, firar med vänner istället för familj, inte bjuder alla osv), våga då stå upp för det om någon ifrågasätter.
  • Om du är ensam, ta mod till dig och bjud in dig själv. Folk är i allmänhet ganska självupptagna och stressade inför julen och ser inte de ensamma. Fråga vänligt om du kan få vara med och berätta att du känner dig ensam, då lovar jag att du bir inbjuden.
  • Om du ändå är ensam av någon anledning, njut av den utomordentliga tv:tablån, filmer, tillbakablickar, klassiker och annat skoj. Duka upp fint och tänd lite ljus.
  • Om du firar julen med hela tjocka släkten var tacksam över att du har dem, de kanske alla är olika, jobbiga, det finns de som är otrevliga men hur ofta träffar du dem egentligen…. Antagligen uppskattar de väldigt mycket att få fira jul med just dig så bjud på dig själv.
  • Njut av tillvaron, alla tända ljus, doften av gran, barnens glädje, god mat, alla samlade, bra filmer på tv mm.
  • Skapa en fröjdefull jul, glöm inte att dansa runt granen så får ni igång endorfinerna och bränner lite energi, gör charader och andra roliga jullekar.
  • Juldagen - ahhhh njut av denna dag, den mest vilosamma dagen på året – gör absolut ingenting!
  • Mellandagarna - ta ledig på riktigt, koppla ner, kör mobilfria dagar, se bra filmer, spela spel, lägg pussel, ”lek med julklapparna”, ät rester, gå i pyjamas.
  • Om du har mycket energo kanske du passar på att rensa hemma, planera inför nästa år.
  • Mjukstarta innan du går tillbaka till jobbet. Gå upp lite tidigare någon dag innan för att vända tillbaka dygnet, kolla av mailen, rensa och radera så att du har en aktuell inbox när du kommer tillbaka. Passa på att storhandla när u har tid så att du får en smidigar återgång till vardagen med fullt kylskåp och skafferi.
  • Till sist, ett tips jag fick av några mycket nära vänner, ta en kickoff med din partner, vänner eller familj. Ta en kväll och prata igenom det året som varit, blicka framåt till nästa år. Sätt upp mål, förändra, planera och reflektera. Kan bli en känslofylld och mycket rolig kväll.
Boka yogaklass Boka resa Boka onlinekurs