Food. Yoga. Wellness. När det medvetna valet blir det självklara

Som kostrådgivare, hälsocoach, yogalärare och föreläsare erbjuder jag flera tjänster för ditt välmående. 

Publicerad 2017-12-09

Det tar tre minst veckor att ändra en vana...

Visste du att…

Det tar minst 3 veckor att ändra en vana, ca 9 veckor för att befästa den till att bli en rutin och ett helt liv för att behålla den.

En livsstilsförändring kan vara allt från att sluta bita på naglarna, till att sluta röka, börja äta mer grönt, minska eller öka i vikt, bli mer social, vara mer med barnen, bli starkare, mer positiv, stressa mindre, sova mer, göra mer roliga saker, vara mindre lat, you name it!

Hur håller man sig då motiverad genom processen och hur lyckas man bryta ett dåligt mönster eller lägga till något bra i sitt liv. Här kommer 10 tips.

 

  1. VARFÖR; Det allra första man måste göra är att fråga sig varför vill jag göra denna livsstilsförändring. Vad är mitt MÅL och varför är det VIKTIGT för mig. Frågan varför kan man ställa ända tills svaret är glasklart för dig. (Varför behöver jag detta? För att..., varför är det viktigt? För att... Varför då? För att...). Osv...
  2. HUR; När man hittat svaret på varför måste man ta reda på HUR man kan göra detta på ett sätt som man vet är hållbart för en själv. Det är ingen bra idé att hoppa på en diet eller ett träningsprogram som någon rekommenderar om man vet att det ”egentligen inte är min grej”. Utgå alltid från dig, dina förutsättningar och vad du tror att du kommer klara av.
  3. KOM IGÅNG; bestäm en dag när du ska börja, gör en plan, sätt upp delmål och ett slutmål.
  4. KONTINUITET; se till att få kontinuitet i det du förändrar oavsett om det är nya matvanor, träning eller att sluta med något, försök att aldrig frångå de rutiner du bestämt.
  5. UTHÅLLIGHET; är nog en av de viktigaste delarna i en förändring. När du är på väg att ge upp, ta tag i dig själv, se tillbaka på det du redan åstadkommit, ge dig själv en klapp på axel, och kom ihåg: att inte ge upp är ett steg närmare ditt mål.
  6. MORÖTTER; sätt upp några belöningar som du ger dig själv när du når ett delmål och slutmålet. Det kan vara något du köper för pengarna du sparat på att sluta med tex rökning, nya träningskläder för att höja motivationen, en hälso- eller träningsresa, en god middag på en favoritrestaurang etc.
  7. MOTION – när vi motionerar triggas våra må-bra-hormoner som får oss att känna oss tillfreds med oss själva, glada, nöjda, lugna, lyckliga, harmoniska, positiva mm. Så om suget faller på, motivationen tryter eller om du kommer ur dina rutiner – ta en promenad för att smita från frestelsen att ge upp, du kommer garanterat känna dig lyckligare efteråt än om du tillåtit dig själv att ge upp.
  8. REFLEKTERA; Påminn dig om ditt varför och hur du mådde innan du bestämde dig för att göra denna förändring. Jämför med hur du mår idag.
  9. ”TRUST THE PROCESS”. Ja, ett för många kanske uttjatat citat men ett måste. Det kommer att gå upp och ner och fram och tillbaka, men lita på din intuition, ditt varför, dina mål och din egen förmåga att lyckas – så kommer du ta dig hela vägen i mål!
  10. Ge aldrig upp. Kom ihåg, det är du som är ledaren över ditt livJ
Boka yogaklass Boka resa Boka onlinekurs