Food. Yoga. Lifestyle. När det medvetna valet blir det självklara

Som kostrådgivare, yogalärare och hälsoföreläsare erbjuder jag flera tjänster för ditt välmående.

Publicerad 2016-03-14

Hitta den livsstil som är rätt för dig

Jag har nog provat de flesta dieter som finns, där man t.ex ska undvika fett, räkna kalorier och fasta. Jag har gått på många nitar i tron om att om jag bara går ner i vikt kommer jag må bra. Trodde också att träning kommer av sig självt genom att köpa dyra gymkort. Men det blev aldrig bättre och jag fortsatte känna mig ur form, uppsvälld och trött.

Många års erfarenhet och böcker senare ha jag nu lärt mig hur jag ska leva, äta och träna så att min kropp ska fungera optimalt både fysiskt och mentalt. Och det är inte alls svårt när man väl hittar den livsstil man mår bäst av - för när man känner sig stark, pigg, slank, smidig, glad, fokuserad mm vill man ju inte förstöra det genom att återgå till gamla vanor. Men det har tagit tid att komma hit och det har krävts disciplin, reflektion och bakslag.

I mitt fall var det när jag insåg att det var min mage som gjorde att jag inte alls mådde bra, som jag sakta började hitta rätt spår. Jag hade ofta magsmärtor, svullen mage och gick sällan på toaletten. Och detta hade blivit en del av min vardag. Tillslut var en kostförändring nödvändig och den sista utvägen för att få mig att fungera. Inga mediciner kunde ha hjälpt mig där.

Jag tog ett blodprov, Alcattest, (https://cellsciencesystems.com/patients/alcat-test/) som gav mig svar på allt som jag var känslig mot. Det blev genast en stor förbättring när jag eliminerade den maten från min kost som t.ex gluten, mjölk och baljväxter. Och när välmåendet sakta men säkert blev bättre följde allt annat med.

Magens hälsa är en av de stora anledningarna till hur vi mår allmänt och utifrån kunskapen om vår egna mage kan vi sen hitta den livsstil som vi mår bäst av. Här kommer några tips på hur vi alla kan förbättra vår hälsa:

  1. Gör en självanalys - kom ihåg hur du mår när du ätit viss mat, tränat eller inte tränat, sovit mycket eller lite mm.
  2. Börja med att förändra det du märker att du inte mår bra av. Testa att leva utan den typen av mat i minst tre veckor för att se om du upplever en skillnad.
  3. Börja dagen med ett glas vatten med färskpressad citron i. Bra för att stimulera mag- och tarmkanalen och hjälper matsmältningen. Citron innehåller massor med vitaminer, mineraler och är basisk vilket hjälper kroppen till bättre pH-balans.
IMG_0170
  1. Planera in din träning varje vecka och din vardagsmotion varje dag. Läs mer om varför: https://www.charlottef.se/2016/02/sitta-ar-det-nya-roka/
  2. Ät råkost som innehåller mycket enzymer och hjälper matsmältningen, dagligen.
IMG_9822
  1. Se till att få tillräckligt med återhämtning och sömn – bla viktig för att kroppen ska tillgodogöra sig maximalt med näring från maten.  Läs mer om sömn här: https://www.charlottef.se/2016/02/somn-och-aterhamtning/ ‎
  2. Var ute i dagsljuset varje dag - läs mer om d-vitaminets viktiga funktioner här: https://www.charlottef.se/2016/02/d-vitaminet-ar-sa-viktigt/
  3. Var disciplinerad - när du väl hittar den livsstil som passar dig kan du släppa på disciplinen för då väljer du det bästa för dig utan att tänka på det.
Lycka till!
Boka yogaklass Boka resa Boka onlinekurs