Sol och Syre

Tänk att något så självklart som sol och syre kan ha så stor påverkan på vårt välmående.

Sol

Idag forskas det mer än någonsin på bl a d-vitaminets betydelse och man vet att brister påverkar oss mer än vad man tidigare trott. Solens strålar omvandlas till D-vitamin när den når vår hud. Vi kan få i oss lite från maten som t ex ägg och fet fisk, men är man vegan är det svårare. Det finns lite i berikad växtdryck och i en del svamp .

Det sägs idag att D-vitamin är avgörande för hälsan och att bl a cancer, diabetes, MS, depression och barnlöshet kan uppkomma som en följd av brist på D-vitamin.

Immunförsvaret kan inte aktiveras utan D-vitamin, därför blir vi sjukare under vinterhalvåret och när vi kommer till februari är vi i stort sett helt uttömda därav ”vabbruari”. Sammanfattningsvis kan man säga att d-vitaminet har tre avgörande funktioner: reglering av immunförsvaret, reglering av cellväxten och reglering av hormonbalanser.

Så att gå ut en stund mitt på dagen är ett av mina absolut bästa tips. Se det som återhämtning och sitt en stund i solen. Eller som dagens motion och kombinera med en promenad i dagsjuset.

Syre

När vi andas in kommer syret via lungorna ut i blodet, som transporterar runt det till cellerna som är beroende av syre för näringsomsättning, reparation och återuppbyggnad. Friska celler trivs i en syrerik miljö och sjuka celler i en syrefattig mijö.

När vi stressar eller inte alls funderar på hur vi andas är det vanligt att vi andas högt upp i bröstkorgen. Detta kan skapa ångest, huvudvärk och trötthet. Med fokuserad djupandning kan du alltså påverka ditt välmående avesvärt.

Ta fem minuter på morgonen och sitt eller ligg bekvämt, blunda, ta djupa andetag in och ut. Forsera inget men fördjupa hela tiden. Försök hitta lika långa andetag in som ut, genom näsan. Efter fem minuter släpper du fokus på andningen, öppnar ögonen och bara känner hur det känns i kroppen.

a140f934dc0557c6fc855e87b483574a

Inhale and exhale

IMG_9327