Konsten att inte överäta av julbordet

Det är lite samma visa varje år, man längtar, våndas, planerar och njuter och ändå slutar det alltför ofta med att man blir proppmätt, får matkoma och undrar vad som hände. Jag tänker givetvis på Julbordet. För visst är det härligt att förbereda och duka upp eller bli bortbjuden på ett dignande julbord. Men hur gör man för att äta lagom och inte få matkoma.

I första hand måste jag säga att julbordet innehåller en massa nyttigheter t ex; flera sorters kål, ägg, sill, lax, frukt och nötter. Men det finns också det mindre nyttiga. Så hur ska vi äta för att må bra hela julen.

Tips på hur du undviker matkoma på julbordet.

  1. Bestäm dig för vad du ska ”satsa” på, de kalla förrätterna eller den varma maten. Ta mindre av, eller kanske skippa helt, den delen du inte satsar på.
  2. Tänk efter om du verkligen gillar allt du tar eller bara äter av ren vana, slentrian.
  3. Om du äter fler än ett julbord, kanske du rentav varvar och bara tar fisk på det ena, vego på det andra och kött på det tredje.
  4. Fyll tallriken med sallader, kål och allt växtbaserat.
  5. Välj varsamt av ”bukfyllematen” som Janssons frestelse, öl, bröd, lussekatter, julmust, ost, julgodis mm.
  6. Skippa eller ta lite mindre av ”vardagsmaten” som prinskorv och köttbullar och ät mer av det som känns lite mer högtidligt.
  7. Ta lagom av de sötsaker du verkligen gillar och avsluta gärna middagen med lite bär, sorbet och mörk choklad.
  8. Drick varsamt med alkohol för en hälsosam och fröjdefull jul.

Tre tips för att underlätta matsmältningen om du ändå råkar äta för mycket.

  1. Ät långsamt och tugga så frigörs enzymer som hjälper att bryta ner och smälta maten.
  2. Lägg dig och vila 15 minuter efter maten.
  3. Andas djupa långa andetag
  4. Ta en Samarin
  5. Drick Pepparmintte
  6. Shotta en skvätt äppelcidervinäger
  7. Tugga på granskott eller gör granskottste.